Een lintje voor Aimeé

Vandaag kreeg onze dorpsgenoot Aimeé Postuma een koninklijke onderscheiding als erkenning voor haar persoonlijke en bijzondere verdiensten voor onze mienskip.

Burgemeester Jannewietske de Vries spelde deze onderscheiding – in aanwezigheid van familieleden, vrienden, clubleden en dorpsgenoten – bij haar op, waarna Troubadour Bruno Rummler, Aimeé toezong. Alle aanwezigen waren samen gekomen in de kantine van de tennisvereniging en konden zien hoe enorm verrast en blij Aimeé was.

Dit is echt een dik verdiende onderscheiding! Aimeé is namelijk al jaren actief voor verschillende verenigingen en zet zich belangeloos in voor anderen.

Zo is ze al sinds 1980 actief als secretaresse van de Tennisclub Witmarsum en voert ze daar trouw de ledenadministratie. Daarnaast is ze ook actief als vrijwilliger bij de club. ‘Nee’, hoor je haar eigenlijk nooit zeggen als haar iets gevraagd wordt, of het om het doen van een kantinedienst gaat, een indeling maken bij de instuif/tos avonden of hapjes regelen voor een toernooi, alles kan.

Aimeé heeft zich daarnaast sinds 1989 actief ingezet als bestuurslid van de paardensport vereniging ‘ de Halsbânruters’. Tot voor kort regelde ze het wedstrijdsecretariaat en was ze ook de penningmeester.

Voor het Reumafonds organiseerde ze van 1971 tot 2013 collectes voor het reumafonds georganiseerd en liep zelf natuurlijk ook mee. Ook was ze maar liefst 25 jaar lang actief voor de buurtvereniging De Stoarmhoeke van Witmarsum.

Aimeé is jarenlang mantelzorger geweest voor haar man en ondersteunde daarnaast ook activiteiten in Bloemkamp waar hij later verbleef. En ook na zijn overlijden blijft ze daar nog steeds wekelijks actief in het begeleiden van activiteiten.

Voor al haar werk heeft Aimeé nog nooit een prijs gekregen of een onderscheiding ontvangen. Ze is nooit betaald voor haar inzet; al die jaren deed en doet ze dat vrijwillig. Misschien is dat wel zo bijzonder aan haar. Dat Aimeé veel en langdurig inzet toont voor de gemeenschap in en om haar dorp, maar hier nooit aandacht voor vraagt. Ze doet het ‘gewoon’ en ze is er ‘gewoon’. Maar eigenlijk is dat heel bijzonder!!

Het is mooi dat Aimeé – die dit jaar 40 jaar secretaresse is van de tennisclub – deze onderscheiding ontvangt en zo in het zonnetje gezet wordt. Zo krijgt ze de waardering die ze verdiend voor trouwe dienst aan de gemeenschap voor jong en oud in en om ons dorp!